A Cooper teszt

Írta: Incze Ábel

Incze Ábel vagyok, a győri Széchenyi István Egyetem Sport és rekreációszervező hallgatója. A sziklamászás a szenvedélyem, de már több sportágat űztem. Mindig törekedtem a megtervezett edzésre, mert szerintem ez a fejlődés kulcsa. Azért hoztam létre az IVET-et ,hogy a tudatos edzéstervezés mindenki számára elérhető legyen.

2020.04.11.

A Cooper tesztet az amerikai katonai kiképzéshez találta ki Dr. Kenneth H. Cooper nevéhez fűződik még az aerobic feltalálása is. Az iskolákban vagy sportintézményekben előszeretettel használják egyszerűsége és kevés időigénye miatt.

A teszt a szív- és érrendszer teljesítményét méri. Cooper kutatásai szerint a megtett táv szorosan összefügg a VO2 max-al, ami test által maximálisan felvehető és szállítható oxigén mennyiségét jelenti. Ezzel a teszttel egyrészt a fizikai állapotunkat mérjük fel, másrészt megismerjük a versenyen elérhető sebességtartományunkat.

A teszt lefolyása

A Cooper tesztet ajánlott 400 méteres atlétika pályán lefutni, 10 és 25 fok közötti száraz időben. Kezdő futóknak egyáltalán nem ajánlott, mert a szervetett nagyon intenzíven terheli meg. 12 percig kell folyamatosan futni, és ez alatt a lehető leghosszabb távot megtenni, úgy, hogy a szervezetünk teljesen kimerül.

A mért eredmény értékelése

A VOmax2 kiszámolásához a mért távolságot bekell helyettesíteni az alábbi képletbe:

  • VO2max=(t-505) /45, ahol a „t” a mért távolság

Érdekelhetnek még…

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük