Az edzés részei I. – A bemelegítés

Írta: Incze Ábel

Incze Ábel vagyok, a győri Széchenyi István Egyetem Sport és rekreációszervező hallgatója. A sziklamászás a szenvedélyem, de már több sportágat űztem. Mindig törekedtem a megtervezett edzésre, mert szerintem ez a fejlődés kulcsa. Azért hoztam létre az IVET-et ,hogy a tudatos edzéstervezés mindenki számára elérhető legyen.

2020.04.04.

Miért fontos a bemelegítés?

Bármilyen fizikai aktivitást legyen szó: egy egyszerű esti kocogásról vagy egy konditermes edzésről vagy akár a 100 méteres sprintfutás olimpiai döntőjéről, mindig bemelegítéssel kell kezdeni, hogy célszerűen történjen testünk terhelése. A bemelegítés következtében gyorsul a vérkeringés, ezzel nő az izmok vérellátása és hőmérséklete, a hajszálerek kitágulnak és fokozódik a szív és a tüdő működése.

Nem igaz, hogy az intenzív bemelegítés csökkenti a sportoló energiáját, hamarabb elfárad A bemelegítés célja, hogy tudassuk szervezetünkkel, hogy nagyobb terhelés veszi kezdetét és csökkentsük a sérülések bekövetkezésének esélyét. Nem elég a testünket, de a pszichikai energiáinkat is mozgósítani kell. Ez annyit jelent, hogy ha munka után beesünk a konditerembe akkor meglegyen a kellő odafigyelésünk és motivációnk arra, hogy rendesen elfáradjunk és ne azon rágódjunk, hogy mit volna még aznap megcsinálni. Ahhoz, hogy megtervezzük saját bemelegítésünket tisztába kell lennünk a test előkészítésének állomásaival, mert nem mindegy mit miután mennyire hozunk mozgásba.

Az edzés előkészítése: A szervezés

A legfontosabb összetevő egy sikeres edzés végrehajtásához a megfelelő motiváció. Várjuk a következő edzést már az edzés után! Mindig hagyjuk, hogy kicsit pislákoljon a tűz! Ne égjünk ki! Szervezzük úgy a napunkat, hogy időben odaérjünk az edzésre, ne legyünk fáradtak. Ahhoz, hogy jobb eredményeket érjünk el és növekedjen a teljesítőképességünk fontos a teljesítőkészség is. Az edzéshez való hozzáállás határozza meg az edzés kimenetelét és hosszútávon a választott sport jövőjét! A bemelegítés előtt már csak a jelenben legyünk, mert most kell teljesíteni.

A bemelegítések fajtái

A megfelelő bemelegítéshez fontos, hogy alapvető szabályokat betartsunk. Sajnos nincs olyan bemelegítés, ami mindenkinek tökéletes ezért kénytelenek vagyunk összerakni egyet saját testünk és sportágunk szerint. Tapasztalataink segítségével megtalálhatjuk azokat a kényes területeinket, amik több odafigyelést igényelnek a bemelegítés során. A bemelegítésünket 2 részre választhatjuk: általános és speciális.

-Az általános bemelegítés a speciálist előzi meg. Itt a fokozatosság elvét betartva átmozgatjuk a szervezetünk egészét. Az általános bemelegítés nyújtó, keringés fokozó és erősítő blokkok váltakozásával történik.

-A speciális bemelegítés során sportág specifikusan melegítünk az adott sportág mozgásanyagát figyelembe véve. Ezenkívül saját tapasztalatinkat és érzéseinket figyelembe véve fókuszálunk a kényes területek bemelegítésére. Mindig az egyénhez és a sporthoz kell igazítani, ha labdajátékra készülünk fel vegyünk fel egy labdát és az ismétlődő gyakorlatok elemeit szétválasztva gyakoroljuk. (pl.: passzolgatások-labdarúgás vagy szökdelések-távolugrás) Mindig az adott sportág ismétlődő gyakorlataiból válasszunk és kerüljük a nehezen kivitelezhető gyakorlatokat, építsük fel a mozgásokat az egyszerűtől a bonyolultig.

További részek:

Érdekelhetnek még…

A Cooper teszt

A Cooper teszt

A Cooper tesztet az amerikai katonai kiképzéshez találta ki Dr. Kenneth H. Cooper nevéhez fűződik még az aerobic...

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük